Mit játszottak régen a gyerekek? I. rész
A mai világban nem kell sokat törnünk a fejünket azon, hogy milyen játékot játsszunk a gyerekekkel, vagy milyen eszközt adjunk a kezükbe. Elég végigböngészni a Tesco katalógust, vagy bemenni a számtalan játékbolt egyikébe, esetleg az interneten tájékozódni. Tudunk válogatni életkor, érdeklődési kör, személyiség és nem alapján is. De milyen játékkínálatból válogathattak régen a gyerekek, mik voltak a legkedveltebb játékok? Azonban mielőtt utánajárnánk ennek a kérdésnek, tisztáznunk kell egy fontos dolgot. Mit is jelent voltaképpen a játszás, vagyis: milyen tevékenységek, tárgyak jutnak eszünkbe arról a szóról, hogy játék?
![]() |
Francia újkori társasjáték |
Itt jön azonban egy újabb fogalombeli eltérés, ugyanis a magyar nyelv a különféle játékszereket és játékos tevékenységet is szimplán játéknak nevez meg. (Amíg például az angol nyelv külön szavakat használ: game, play, toy.) De ha pontosítani akarjuk a meghatározásokat, akkor játékszernek nevezzük azokat a tárgyakat, melyeket speciálisan a kisebbek szórakoztatására gyártanak, szabadidejük eltöltése céljából. Ezt kiegészítik azok a hétköznapi eszközök, használati tárgyak, gondolati dolgok, amelyek a kicsiket körülveszik, hiszen a gyerekek fantáziája olyan nagy, hogy lényegében bármiből játékot tudnak varázsolni. Felvesznek egy botot a földről, aztán már kardként hadonásznak vele. Vagy képesek egy kavicshoz órák hosszat beszélni.
Bár a játékszerekkel önállóan és csoportosan is játszhatnak a gyerekek, a csapatjátékok esetében más a helyzet. Ezeket a szabályok által rögzített, csoportos játéktevékenységeket általában óvodások és kisiskolás korúak végzik a barátaik vagy a csoport-/osztálytársaik körében, legtöbbször a szabad levegőn. Mindenki tudja, miről beszélek, hiszen gyerekként biztosan mindenki átélte a fogócskázás, bújócskázás, tűzharc vagy akár a számháború izgalmait.
Most, hogy alaposan körüljártuk a játék szó definícióját, konkrét példákat nézünk arra vonatkozóan, hogy mivel játszottak a 19. századi gyerekek? A februári két bejegyzésben a csoportos játéktevékenységek típusait tekintjük át (melyek lehetnek non-verbálisak és szövegközpontúak is), a márciusi posztokban pedig a korabeli játékszerekről esik majd szó.
A csoportos gyermekjátékok pszichológiai szempontból segítik a gyermekeket a szocializációban, vagyis a társas együttélés és a kulturális normák elsajátításában. (Például a párválasztó játékok a házasságra készítettek fel.) A játékban részt vevő egyének megtanulják kifejezni magukat, megismerik a kortársaik érzéseit, és a közösség szokásait. Ha azonban a gyerek nem játszik, megfosztja magát a kultúrával való azonosulás egyik eszközétől. De hogy is van ez? Bár a játékok a valóságot próbálják utánozni, mégsem valóságosak, úgymond nincsen tétjük. (Bár sokan vannak, akik túl komolyan veszik a játékot, és képesek az egész családjukkal, baráti körükkel összeveszni, ha épp nem nyernek egy társasjátékban.😅) Azáltal pedig, hogy a játékok szimulálják a valóságot, segítenek kialakítani a gyerekekben fontos készségeket, és előkészítik az anyagiakban mérhető produktív tevékenységek végzését is: a jelenben zajlik a játék, de a jövőre, a felnőttlétre készíti fel a kisebbeket a felelősségvállalás, a kommunikációs készség, a munkavégzés örömének, stb. kialakítása által. A gyerekek szerepeket vesznek fel a játék során, és meghatározott kódok és szabályok szerint végzik ezeket az egyszerre szórakoztató és oktató tevékenységeket.
A témához érdekes adalékot szolgáltat Pieter Brueghel 1560-ban készült festménye, mely a 16. századi gyermekjátékok enciklopédiájául szolgál. A képen közel kétszáz gyerek nagyjából nyolcvan játékot játszik, amelyek közül sok ma is felismerhető. Ki gondolta volna, hogy a bakugrás, a fogócska, az "erre csörög a dió", a kugli vagy akár a rögbi korabeli változataival is játszottak már a 16. században? Így nem meglepő, ha azt mondom: a játékok a mindennapi élet szerves részét képezik már időtlen idők óta, és a 19. században létrejövő gyermekjátéktörténet-írás nagyon fontos munkát végzett kultúrkincsünk megőrzése szempontjából - csakúgy, mint a gyermekjátékok szövegét rögzítő folklorisztikai gyűjtések. Ezek a munkák igyekeztek minél több népi játékot feljegyezni, és ezeket csoportosítani, de természetesen ezen feljegyzések időbeli és földrajzi eltérése miatt a rengeteg játékos tevékenység sokféle verzióban terjedt el.
- A métázás görög-római eredetű játék, hazánkban Mátyás király uralkodásának idejére esett a virágkora, amikor királyok és főurak is űzték. Ez a játék a várháborúk emlékét őrzi. Hasonlít a baseballhoz: két csapatban játsszák, a vonal mögött az ütők csapata sorakozik fel, a kapók pedig szétszóródnak a pályán. Az ütő játékosnak a kezében lévő ütőfával el kell ütnie a labdát, utána a pálya végéig kell szaladnia. Ha a másik csapat hamarabb kapja el a labdát, és ki tudják dobni a futó játékost, akkor náluk a pont.
A csoportos gyermekjátékok pszichológiai szempontból segítik a gyermekeket a szocializációban, vagyis a társas együttélés és a kulturális normák elsajátításában. (Például a párválasztó játékok a házasságra készítettek fel.) A játékban részt vevő egyének megtanulják kifejezni magukat, megismerik a kortársaik érzéseit, és a közösség szokásait. Ha azonban a gyerek nem játszik, megfosztja magát a kultúrával való azonosulás egyik eszközétől. De hogy is van ez? Bár a játékok a valóságot próbálják utánozni, mégsem valóságosak, úgymond nincsen tétjük. (Bár sokan vannak, akik túl komolyan veszik a játékot, és képesek az egész családjukkal, baráti körükkel összeveszni, ha épp nem nyernek egy társasjátékban.😅) Azáltal pedig, hogy a játékok szimulálják a valóságot, segítenek kialakítani a gyerekekben fontos készségeket, és előkészítik az anyagiakban mérhető produktív tevékenységek végzését is: a jelenben zajlik a játék, de a jövőre, a felnőttlétre készíti fel a kisebbeket a felelősségvállalás, a kommunikációs készség, a munkavégzés örömének, stb. kialakítása által. A gyerekek szerepeket vesznek fel a játék során, és meghatározott kódok és szabályok szerint végzik ezeket az egyszerre szórakoztató és oktató tevékenységeket.
A témához érdekes adalékot szolgáltat Pieter Brueghel 1560-ban készült festménye, mely a 16. századi gyermekjátékok enciklopédiájául szolgál. A képen közel kétszáz gyerek nagyjából nyolcvan játékot játszik, amelyek közül sok ma is felismerhető. Ki gondolta volna, hogy a bakugrás, a fogócska, az "erre csörög a dió", a kugli vagy akár a rögbi korabeli változataival is játszottak már a 16. században? Így nem meglepő, ha azt mondom: a játékok a mindennapi élet szerves részét képezik már időtlen idők óta, és a 19. században létrejövő gyermekjátéktörténet-írás nagyon fontos munkát végzett kultúrkincsünk megőrzése szempontjából - csakúgy, mint a gyermekjátékok szövegét rögzítő folklorisztikai gyűjtések. Ezek a munkák igyekeztek minél több népi játékot feljegyezni, és ezeket csoportosítani, de természetesen ezen feljegyzések időbeli és földrajzi eltérése miatt a rengeteg játékos tevékenység sokféle verzióban terjedt el.
![]() |
Idősebb Pieter Brueghel Gyermekjátékok című festménye |
Az adott korcsoport által végzett gyermekjátékokat többféle szempont alapján is csoportosíthatjuk, de én a Magyar Néprajz sorozat felosztását vettem alapul, ahol négy nagy tömbbe osztották a gyermekjátékokat: eszközös, mozgásos, párválasztó és szellemi játékok. Jelen bejegyzésben az első két kategória jellemzőit mutatom be, példákat hozva rá. A rengeteg játék(változat) közül természetesen a teljesség igénye nélkül közlök néhányat, így fény derül arra, hogy milyen játéktevékenységekkel töltötték a 19. századi gyerekek a szabadidejüket?
I. Eszközös játékok:
A) Tárgykészítő játékok (Azért szerepel a csoportos játékoknál ez a típus, mert régen a gyerekek sokkal többször játszottak együtt. Mivel azonban ennél a kategóriánál a játékszereken van a hangsúly, a következő bejegyzésben írok majd róla.)
B) Eszközös ügyességi játékok: Ide azok a játéktevékenységek sorolhatóak, amelyeknél a közösen játszó gyerekek valamilyen tárgyat, eszközt használnak.
- Kedvelt játék volt a kacsázás, melyet ma is ismerünk: minél többet kell pattannia a kavicsnak a víz felszínén.
- A kapókövezés ismeretlen okból kifolyólag a lányok játéka volt: egy végezte a feladatot, a többi pedig a hibázásra várt. A játszó öt kavicsot vagy golyót terít le a földre, és amíg egyet feldob a levegőbe, egy másikat vesz fel, és a leeső kavicsot is ugyanazzal a kezével kapja el. Utána megint feldob egyet, de a kezében lévő egyre több kavics megnehezíti a dolgát. Ha hibázik, akkor egy másik gyerek köre jön.
- A falhoz verő egyfajta low budget squashnak tekinthető: a gyerekek a falhoz dobták a labdát, és különböző nehezítések mellett kellett elkapniuk. Közben egy versikét mondtak, ami sok változatban terjedt el. (Az alábbi szöveg 1952-ből, Pest megyéből való.)
- Kedvelt játék volt a kacsázás, melyet ma is ismerünk: minél többet kell pattannia a kavicsnak a víz felszínén.
- A kapókövezés ismeretlen okból kifolyólag a lányok játéka volt: egy végezte a feladatot, a többi pedig a hibázásra várt. A játszó öt kavicsot vagy golyót terít le a földre, és amíg egyet feldob a levegőbe, egy másikat vesz fel, és a leeső kavicsot is ugyanazzal a kezével kapja el. Utána megint feldob egyet, de a kezében lévő egyre több kavics megnehezíti a dolgát. Ha hibázik, akkor egy másik gyerek köre jön.
- A falhoz verő egyfajta low budget squashnak tekinthető: a gyerekek a falhoz dobták a labdát, és különböző nehezítések mellett kellett elkapniuk. Közben egy versikét mondtak, ami sok változatban terjedt el. (Az alábbi szöveg 1952-ből, Pest megyéből való.)
Egy kéz (egy kézzel kell elkapni).
Két kéz (két kézzel kell elkapni).
Sima (elkapás előtt két kezét a tenyerével összesimítja).
Csattanós (elkapás előtt tapsol egyet).
Szájbavágós (elkapás előtt egyik kezét a szájához veri).
Fülbehúzós (elkapás előtt mindkét kezével megfogja a fülét).
Jaj, de karcsú vagyok én (elkapás előtt csípőre teszi a kezét).
Lábas (egyik lába alatt dobja a falhoz a labdát).
Hátas (háta mögött dobja a falhoz a labdát).
Kisegyes (elkapás előtt ugrik egy kicsit).
Nagyegyes (elkapás előtt nagyot ugrik).
Forgós (elkapás előtt egyet fordul maga körül)
C) Sportszerű népi játékok:
- A karikázás/karikafuttatás lényege, hogy bottal minél messzebb kell hajtani a karikát. Érdekesség, hogy ez ihlette az 1980-as évek találmányát, a hullahopp karikát! Lehet csapatban is játszani: az egyik csapat játékosa elüti a karikát. A másik csapat igyekszik azt bottal megállítani: ahol sikerül, onnan ütik vissza. Így előre-hátra haladnak aszerint, hogy milyen hosszút tudnak ütni. A cél az, hogy az ellenfelet a falu végéig kiszorítsák. Amelyik csapatnak ez sikerül, az győz.

- A kanászos pásztori eredetű játék. A játszók egy kör területén eggyel kevesebb kis lyukat ásnak, mint ahányan vannak. A kör közepén egy nagyobb gödör van, abba teszik a labdát, melyet "disznónak" neveznek. Mindenkinek van egy botja, melyet a középső gödörbe dug. Elszámolnak ötig, utána szétszaladnak a kicsi lyukakhoz elfoglalni azokat. Valakinek azonban nem fog jutni, az lesz a "kanász". A kanász célja, hogy a többiek által elütött labdát a kör közepén lévő lyukba visszaterelje, a többiek meg botjaikkal próbálják elütni a labdát, közben azonban a kanász elfoglalhatja az üresen hagyott állásokat.
II. Mozgásos játékok: Ezek a játékok abban különböznek az előző csoporttól, hogy itt nem a játékhoz használt eszköz lesz hangsúlyos, hanem maga a mozgás.
A) Különféle ügyességi és erőjátékok: a kisbabákat mondókákkal, versikékkel becézgetik, tanítgatják a felnőttek, például tapsoltató, hintáztató, tenyeresdi, cirógató, altató, stb. Ezek a tevékenységek elengedhetetlen fontosságúak a kisgyermekek életében, ugyanis ezek által alakul ki a szülő-gyermek kötődés, a hangképzés és beszédértés elsajátítása, valamint a külvilág és a gyermek önmagára irányuló megismerése.
- Tapsoltatók: mondókák mondása közben a kisbaba kezét összeütögetjük.
1.
Tapsi kacsó, tapsi!
Ennivalót hányj ki,
Ludaknak, réczéknek,
Apró halacskáknak.
2.
Süti, süti pogácsát,
Apának, anyának,
Tejbe,' vajba az apjának,
Sóba, vizbe a dadának.
- Ujjasdi: A gyermek ujjait egyenként megfogva:
Ez elment nyulászni,
Ez meglőtte,
Ez megfogta,
Ez megsütötte,
Ez megette.
- Arcsimogatók: szembeültetjük a gyereket a térdünkön, és arcát simogatva mondjuk a mondókát:
Cziróka, Maróka,
Mit főztél?
Kását.
Hova tetted?
Pad alá.
Mivel takartad be?
Kis czicza farkával?
Csik mak mak mak.
- Hintázó: a gyermeket karon hintáztatva mondjuk ezeket a kis szövegeket. (Figyelem! Az alábbi szöveg nem túl állatbarát.)
Hinna, barina,
Karácsonyi Katicza,
Ki ne törjék az én lábom.
Se apáé, se mamáé
Csak a kis macskáé.
- Fövenykirály, földkirály: Két fiú összefogódzik, közülük az egyik fövénykirály, a másik földkirály lesz. A gyerekek csapatot választanak, és felállnak egymással szemben egy vonalban, a két "nép" közé egy követ tesznek, mely a hidat jelképezi. Ekkor a fövénykirály mellett álló gyermek megy a földkirály felé, s kérdezi: "Szabad-e a hídon átmenni?" A földkirály ezt feleli: "Szabad!" Ezután átmegy a hídon s azt mondja a földkirálynak: "A fövénykirály küldött magának három ajándékot." Ezután háromszor rácsap a Földkirály tenyerére, és elszalad. Ha a Földkirály utoléri, az ő embere lesz, ha nem, visszamegy a helyére. Ezt követően az ellentétes csapat küld embert, és a játék addig folytatódik, míg az egyik csapatnál csak a király marad.
- ugróiskola
B) Fogócskák: Ennek is rengeteg fajtája van, hasonlóan az előző típusokhoz. Például:

- A szabadban fiúk és leányok vegyesen játszanak. Az "alvó" fiú a csősz, a többiek addig a szőlőt csipegetik , s közben azt mondogatják: - "Csősz, csősz, lopom a szőlőt! Lopom a szőlőt, Senki sem látja, Kutya sem ugatja. Julililili!" Amikor a pásztor fölébred, megpróbál elkapni valakit. Akit elfog, az lesz a csősz.
- Kedvelt fogócskajáték a szembekötős is. A főszereplőnek (cicának) bekötik a szemét. A többiek pedig (az egerek) szabadon állnak, és tapsolva vagy énekelve csalogatják. Akit a cica megfog, azzal cserél.
- Egy másik példa szerepjátékos fogócskára:
C) Sokféle vonulás: Az ide tartozó tevékenységek határesetet alkotnak a játékok és a rítusok között. Lényegében az ünneplőbe öltözött fiatal lányok végigmennek a falun, miközben a falu népe mustrálja őket. Ilyen a kanyargós és a rétes játék: a lányok megfogják egymás kezét, és csigavonalban betekerednek, majd megpróbálják kibogozni a sort. Rendkívül népszerűek voltak a bújó-vonuló játékok, melyek a tavaszköszöntő mágikus szertartásokra nyúlnak vissza: az év egy meghatározott napján a lányok zöld ágat hordoznak végig a falun, két lány kaput formál a kezéből, a többieknek ez alatt kell áthaladniuk. Például az alábbi kapujátékot a mai napig megőrizte a kulturális emlékezet:
A) Különféle ügyességi és erőjátékok: a kisbabákat mondókákkal, versikékkel becézgetik, tanítgatják a felnőttek, például tapsoltató, hintáztató, tenyeresdi, cirógató, altató, stb. Ezek a tevékenységek elengedhetetlen fontosságúak a kisgyermekek életében, ugyanis ezek által alakul ki a szülő-gyermek kötődés, a hangképzés és beszédértés elsajátítása, valamint a külvilág és a gyermek önmagára irányuló megismerése.
- Tapsoltatók: mondókák mondása közben a kisbaba kezét összeütögetjük.
1.
Tapsi kacsó, tapsi!
Ennivalót hányj ki,
Ludaknak, réczéknek,
Apró halacskáknak.
2.
Süti, süti pogácsát,
Apának, anyának,
Tejbe,' vajba az apjának,
Sóba, vizbe a dadának.
- Ujjasdi: A gyermek ujjait egyenként megfogva:
Ez elment nyulászni,
Ez meglőtte,
Ez megfogta,
Ez megsütötte,
Ez megette.
- Arcsimogatók: szembeültetjük a gyereket a térdünkön, és arcát simogatva mondjuk a mondókát:
Cziróka, Maróka,
Mit főztél?
Kását.
Hova tetted?
Pad alá.
Mivel takartad be?
Kis czicza farkával?
Csik mak mak mak.
- Hintázó: a gyermeket karon hintáztatva mondjuk ezeket a kis szövegeket. (Figyelem! Az alábbi szöveg nem túl állatbarát.)
Hinna, barina,
Karácsonyi Katicza,
Ki ne törjék az én lábom.
Se apáé, se mamáé
Csak a kis macskáé.
- Fövenykirály, földkirály: Két fiú összefogódzik, közülük az egyik fövénykirály, a másik földkirály lesz. A gyerekek csapatot választanak, és felállnak egymással szemben egy vonalban, a két "nép" közé egy követ tesznek, mely a hidat jelképezi. Ekkor a fövénykirály mellett álló gyermek megy a földkirály felé, s kérdezi: "Szabad-e a hídon átmenni?" A földkirály ezt feleli: "Szabad!" Ezután átmegy a hídon s azt mondja a földkirálynak: "A fövénykirály küldött magának három ajándékot." Ezután háromszor rácsap a Földkirály tenyerére, és elszalad. Ha a Földkirály utoléri, az ő embere lesz, ha nem, visszamegy a helyére. Ezt követően az ellentétes csapat küld embert, és a játék addig folytatódik, míg az egyik csapatnál csak a király marad.
- ugróiskola
B) Fogócskák: Ennek is rengeteg fajtája van, hasonlóan az előző típusokhoz. Például:

- A szabadban fiúk és leányok vegyesen játszanak. Az "alvó" fiú a csősz, a többiek addig a szőlőt csipegetik , s közben azt mondogatják: - "Csősz, csősz, lopom a szőlőt! Lopom a szőlőt, Senki sem látja, Kutya sem ugatja. Julililili!" Amikor a pásztor fölébred, megpróbál elkapni valakit. Akit elfog, az lesz a csősz.
- Kedvelt fogócskajáték a szembekötős is. A főszereplőnek (cicának) bekötik a szemét. A többiek pedig (az egerek) szabadon állnak, és tapsolva vagy énekelve csalogatják. Akit a cica megfog, azzal cserél.
- Egy másik példa szerepjátékos fogócskára:
Az anya átkiált a libáknak:
– Gyertek haza, ludaim!
– Nem megyünk!
– Miért?
– Farkas van a híd alatt!
– Mit csinál?
– Mosdik!
– Mibe törülközik?
– Arany kiskendőbe!
– Hova teszi az arany kiskendőt?
– Arany kisládába!
– Hova teszi az arany kisládát?
– Arany nagyládába!
– Hova teszi az arany nagyládát?
– Tűz alá, víz alá, bokor alá!
– Gyertek haza, ludaim!
Erre a libák az anyához szaladnak, közben a farkas megpróbálja megfogni őket. Akit elkap, az kiáll. A játék addig tart, míg van liba.

Bújj, bújj, zöld ág, zöld levelecske,
Nyitva van az aranykapu, csak bújjatok rajta!
Nyisd ki, rózsám, kapudat, kapudat,
Hadd kerüljem várodat, várodat,
Szita, szita péntek,
Szerelem csütörtök,
zab szerda!
Bár napjainkra a tévé és az internet teljes mértékben megváltoztatta a szabadidő eltöltésének módját, nagyon fontos, hogy a gyerekeknek legyen lehetőségük játszani a kortársaik és a szüleik körében, hiszen a fentebb idézett tevékenységek nélkül nehezen beszélhetünk boldog, önfeledt gyermekkorról!
Szerző: Vojnics-Rogics Réka
2020.02.23.
Felhasznált irodalom:
Balassa Iván – Ortutay Géza: Magyar néprajz, Budapest, Corvina, 1979.
Kiss Áron: Magyar gyermekjáték-gyűjtemény, Budapest, Holnap Kiadó, 1891.
Paládi-Kovács Attila (szerk.): Népzene, néptánc, népi játék, Magyar néprajz VI. kötet, Budapest, MTA
www.teszvesz-alapitvany.eu/gyermekjatekok
Megjegyzések
Megjegyzés küldése